Személyes átvételt szeretnél? Egyeztess időpontot: +36306550142

Naponta 23000-szer veszünk levegőt!

Naponta egy egészséges felnőtt átlagosan 12-20-szor vesz levegőt, így a napi levegővétel átlagos értéke valahol 17280 és 28800 között van. A légzés az élet alapfeltétele, amelyre több okból kifolyólag van szükség, az egyik az oxigén felvétel, amely elengedhetetlen a sejtek működéséhez. De nem lehet megfeledkezni arról sem, hogy kilégzés során távozik a szervezetből a szén-dioxid és arról sem, hogy például az oxigén az, ami hozzájárul az ATP termeléshez, amely a sejtek fő energiaforrása. Ez az, ami miatt egyáltalán nem mindegy, hogy milyen a légzés minősége.

Fontos, hogy a légzés ideális esetben hangtalan. Ha bármilyen hang kíséri a levegővételt, az valamilyen egészségügyi problémára utal és nagy valószínűséggel a helyes légzést is befolyásolja – megnehezíti vagy ellehetetleníti.

A légvételre rengeteg dolog hatással lehet, az egyik leggyakoribb azonban az emberek életére nehezedő stressz.

A stressz alapvető funkciója, hogy az embert felkészítse a közelgő fizikai ártalom gyors elhárítására. Egy felfokozott állapotot hoz létre, ami miatt a vadon élő ember hatékonyabban tudott fellépni a kritikus helyzetekben. Viszont a napjainkban uralkodó stressz nem pillanatnyi állapot, hanem napokig, hetekig, akár hónapokig vagy évekig is elhúzódhat, ami nagymértékben kihat az egészségre. Témánknál maradva: a légzést is befolyásolja.

Stresszes körülmények között felgyorsul és sekélyebbé válik a légzés, kialakulhat hyperventiláció is. Megnövekedhet az izomfeszültség, ami a légzőizmokat sem kíméli. Ez megnehezíti a légzést és légszomjat válthat ki. Komolyabb esetben pánikroham léphet fel, aminek jellemzője a rendkívül gyors és sekély légzés és bizony tovább növeli az egyén szorongását ezzel kialakítva egy ördögi kört, amiből nehéz szabadulni.

Az egyenletes, lassú légzés gyakorlata mind fizikailag, mind mentálisan segít megőrizni az egészséget, több oxigén jut a test szerveibe, sejtjeibe. Egy teljesen egészséges embernek is érdemes elsajátítania és tudatosan alkalmaznia a helyes légzést.

Mi a helyes légzés receptje?

Természetesen nem kell görcsösen ráfeszülni, eleinte bőven elég napi pár percet összpontosítani a helyes légvételre, a koncentrált légvétel időtartamát később lehet emelni, majd egy idő után természetessé válik.

A helyes belégzés

A test legyen laza és nyugodt. Érdemes betenni egy kellemes zenét vagy olyan környezetbe menni, ami kedves számodra. A belégzést az orron keresztül kell végezni. Az orr ugyanis fontos szerepet játszik a levegő megszűrésében, nedvesítésében és melegítésében egyaránt mielőtt tovább áramlana a tüdőbe.

Helyezkedj kényelmes pozícióba, de legyen egyenes a hátad! Tedd az egyik kezed a köldököd fölé, a másikat pedig a mellkasodra, hogy érezd a rekeszizom munkáját! Ideális esetben érezni fogod, ahogy a hasad emelkedik, a mellkasod pedig viszonylag mozdulatlan marad. A lassú, egyenletes belégzést követően tartsd bent a levegőt 1-2 másodpercig, hogy megfeszüljön a rekeszizmod és a tüdő alsó részébe is eljusson a levegő, majd következhet a kilégzés!

A helyes kilégzés.

A kilégzés történhet orron és szájon keresztül is. Ha orron keresztül történik, az segíthet a lassú, kontrollált légzés elsajátításában. Ne erőltesd a kilégzést, legyen teljesen természetes. Várj pár másodpercet, mielőtt újra belélegeznél!

Kattints ide és tedd a kosaradba a neked megfelelő légzéstréner eszközök egyikét!